SmartCommerce Consulting

Változó vagy fix? – A szállítási díj dilemmája

2017. május 10. - Falusi Ákos

Az e-kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói kutatások egyöntetűen rámutatnak: a vevők számára fontos döntési szempont, hogy egy webshopban mekkora szállítási díjat kell fizetni. De vajon melyik árazási módszer támogatja legjobban az e-kereskedőt üzleti céljai elérésében? Az alábbi posztban két, a B2C webshopokban leggyakrabban alkalmazott árazási stratégia előnyeit és hátrányait mutatjuk be röviden.

haji_baba_home_delivery.jpg

A két stratégia előnye és hátránya

1. Rögzített áras szállítási díj

Azaz kosárértéktől független, egységes árazás: bármennyiért vásárolsz, a szállítási díj (akár a szállítási módtól is függetlenül) ugyanannyi.

Pro
Egyszerű
, mind a kereskedő (modellezések, számítások), mind a vásárló (1 szállítási díj/1 szállítási mód) számára.

Kontra
Legnagyobb hátránya az, ami a másik árazási stratégia legnagyobb előnye: a rögzített áras változatnál nincs semmilyen kosárérték-növelő ösztönzés. Így kisebb lehet az átlagos kosárértéked, amivel nem csak direkt módon termelhetsz veszteséget (hiszen tudjuk: meg nem szerzett profit = veszteség), de akár azon versenytársaiddal szemben is hátrányba kerülhetsz, akik a másik, a következő pontban bemutatott szállítási díjstruktúrát használják. 

2. Kosárérték-alapú, degresszív szállítási díj

Ahogy növekszik a kosárérték, úgy csökken - általában sávosan - a kiszállítás ellenértéke.

Pro
Nagyobb végösszegű vásárlásra ösztönöz, mivel az egyre kedvezőbb szállítási összeg motiválja a vevőt. Már bevált megoldás, amikor a fizetési folyamat során, egy, a kosárban lévő termékhez egy másik, hozzá valamilyen módon kapcsolódó árut ajánlasz fel. Úgy természetesen, hogy közben felhívod a vásárlód figyelmét arra, hogy több termék megrendelése esetén kevesebb pénzébe kerül annak házhozszállítása.

Kontra
Minden kedvezmény, amit ebből a díjból adsz, eszi a marzsodat, amely ha kicsi, lehet, hogy nem érdemes ezt a stratégiát követned, mert az esetleges pozitív hozadékai ellenére is rosszabbul jársz, mint a rögzített áras módszer esetében.

Továbbá ennek az árazási stratégiának a modellezése sem egyszerű, főként akkor, amikor kosárérték-növelő hatásának vizsgálata van soron. 

Mindkét módszernél jellemző, bizonyos kosárértéken felül, a szállítási és fizetési módtól független, ingyenes szállítás.

Az imént említett kettőn kívül még sok egyéb árazási stratégia létezik, például kosárértéktől független ingyenes szállítás, súly- vagy térfogat-alapú szállítási díj. Üzleti modelltől és céloktól függ, hogy melyik módszer a legeredményesebb.  

Melyiket válaszd?

Annak meghatározására, hogy melyik struktúra szolgálja legjobban üzleti céljaidat, csak egy biztos mód van: ki kell számolni!

csomagmatek.png

Vagyis ez nem teljesen igaz. Lehet a szállítási díjról is (mint sok minden másról) zsigerből dönteni, azonban ebben az esetben nem kellene meglepődnöd, ha nem a kívánt eredmény jön ki. Ellenben, ha különböző vásárlási forgatókönyveket lemodellezel (eltérő árrésű termékekkel, más-más kosárértékkel számolva), figyelembe véve a módszerek vásárlóra gyakorolt pszichológiai hatásait is, akkor sokkal valószínűbb, hogy az előnyösebb árazási stratégiát fogod választani.


A bejegyzés trackback címe:

http://smartcommerce.blog.hu/api/trackback/id/tr7612473287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.