SmartCommerce Consulting

Ajánlj, hogy nyerj!

2017. augusztus 05. - Petrezselyem Péter

Nap mint nap több száz cikk lát napvilágot a big data előnyeit és potenciális felhasználási lehetőségeit ecsetelve. Ezen cikkek tekintélyes mennyisége a webáruházakra és az online tevékenykedőkre vonatkozik, nekik szeretne útmutatást nyújtani. Ellenben ezek nagy többsége nehezen megvalósítható és költséges példákat mutat be (mindamellett, hogy ezek formálják a jövőt).

Van azonban egy terület, ahol igenis fel lehet, sőt fel is kell használni az összegyűjtött adatokat, ráadásul kis befektetéssel meg is valósítható.

A legtöbb webáruházban kvázi kötelező elemként be van építve egy termékajánló rendszer, de ezek szinte cél nélküliek, valamint egyáltalán nem hatékonyak. Pedig egy igen hasznos eszközről van szó, amelynek nagy szerepe van a siker elérésében. Stratégiai szinten illendő megvizsgálni ezt a kérdéskört.

A klasszikus kinek-mit-hogyan-miért kérdőszavakon végighaladva, nézzük milyen választ kaphatunk az ajánlás témakörében.

who-what-where.jpg

Kinek?

Ez a legegyszerűbb kérdés. Természetesen azoknak, akik az oldaladra látogatnak, tehát potenciális vásárlók, valamint azoknak, akik már vásároltak is tőled. (Az már nehezebb feladat, hogy tudatosan és gondosan hass is arra, hogy kik legyenek a látogatóid, de ez egy másik téma, ne csapongjunk!)


Mit?

  • kapcsolódó / kiegészítő termékeket
  • kapcsolódó / kiegészítő szolgáltatásokat
  • felhasználási tippeket, ötleteket, akár termékajánlás nélkül
  • referenciákat társ- / partneroldalakra mutatva


Hogyan?

  • személyre szabottan - Minél több adatot gyűjtesz össze a vásárlásokról és látogatásokról, annál pontosabb képet tudsz alkotni arról, hogy mi is zajlik le az emberek fejében. Pontosabban a különböző homogén fogyasztói csoportba tartozók fejében. Az összegyűjtött információk alapján pedig perszónánkénti személyre szabás által el tudod érni, hogy mindenki azt kapja, amire szüksége van, természetesen az ajánlórendszereden keresztül. Hiszen nem ugyanarra vágynak a különböző csoportok.
  • jól időzítve – Azaz, mikor menjen ki az ajánló, amennyiben annak e-mailes megvalósítását vizsgáljuk. Természetesen több körben tesztelni kell, hogy a kívánt hatást el tudd érni - ez az egyik legfontosabb jellemzője a sikernek! A Te vásárlóid egyediek találd meg a számukra legideálisabb időpontot és akkor üzenj.
  • támogatva - Mutasd meg, milyen kiegészítők vannak a fő termékek mellé – sokszor nem is tudják az emberek, hogy bármi másra is szükségük lesz. A Te feladatod ennek a segítése.
  • használati útmutatókkal, tippekkel – Ezáltal nem egy „vedd meg ezt is” típusú emailt küldhetsz ki a vevődnek, hanem egészen mást, így szakértővé válhatsz a szemükben. Ez pedig bizalmat épít már rövidtávon is.
  • weboldalon, böngészés folyamán – Pont oda helyezve, ahol megfelel a látogatóidnak, ahol keresnék azt (UX).
  • kosárban – Talán az egyik legjobban célozható ajánló elhelyezés, mivel a kosárban kevesebb tényező igényli a vásárló figyelmét.
  • nyomtatott formában - Csomaghoz csatolva, akár személyre szabva, akár általánosítva.
  • fókuszálva - Mindezt természetesen úgy, hogy a saját vevőidre és az ő igényeikre fókuszálsz! Száz százalék, hogy nem az a tökéletes megoldás számodra, amit az Amazon és a többi nagy oldal használ. Nekik más a célközönségük, teljesen más elvárásokkal.
  • letisztultan - Nem szabad azonban elfelejteni, hogy mindebből csak és kizárólag azt szabad megtartani, ami valóban értéket képvisel a vevőid szempontjából. A túl sok és fölösleges funkció elviszi a fókuszt, mind a weboldalon, mind a működésed kapcsán.


Miért?

  • hogy növekedj - Amennyiben a kezedben vannak hozzá az adatok, de nem használod fel, az olyan mintha önként mondanál le a potenciális forgalomról. Tudjuk ugyan, hogy nincs ingyen ebéd, azonban csekély ár az ajánlórendszerek átgondolt használata a folyamatos növekedésért cserébe.
  • hogy bizalmat építs - Ne kelljen az árösszehasonlító oldalakon küzdened a nyerő pozícióért. Tehetsz érte, hogy a vásárlóidnak eszébe se jusson az említett oldalak felkeresése. Aki nálad vásárolt, és sikerült megszerezni a bizalmát, az nem fog más forrás után kutatni. Nyerd meg magadnak, add meg neki, amit szeretne – információt, előre!
  • hogy hatékonyabb legyél – Adott ráfordítás mellett több vásárlás, nagyobb kosárértékkel. Ennek a kombinációnak a fontosságát nem is szeretném tovább ecsetelni.
  • hogy ne csak egyszeri vásárlóid legyenek – Egy kidolgozott stratégiával újra és újra vásárolni fog tőled az, akinek ki tudod elégíteni az igényeit. Ehhez pedig megvan minden információd, és rendelkezésedre áll minden eszköz.
  • hogy optimalizálj - Minél jobban tökéletesíted, minél pontosabban méred és elemzed, annál jobban tervezhetővé válik a készleted is, annál hatékonyabb akciókat és csomagajánlatokat fogsz tudni kialakítani, valamint az árazási stratégiádon is sokat tud segíteni.

content-strategy-to-win.jpg

Minden cégnek megvannak a saját lehetőségei az ajánlórendszerek kapcsán. Minden webáruházra vonatkozóan meg lehet határozni optimális útvonalat. Ehhez alapos vizsgálatot kell végezni arra vonatkozóan, hogy kik a fogyasztók, milyen elvárásaik vannak és, hogy miként lehet őket elérni. Fentiek alapján lehet tökéletesen meghatározni, hogy kinek, mit, hogyan érdemes ajánlani. Amennyiben ezek a stratégiai pontok megvannak, és egy konkrét és koherens stratégiává raktad össze, onnantól már csak rajtad múlik, hogy élsz-e azzal a lehetőséggel, hogy a vevőid számára értéket alkotva Te magad is nyerj.


A bejegyzés trackback címe:

http://smartcommerce.blog.hu/api/trackback/id/tr3112721890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.