Smart Commerce Consulting

Miért szeresd a konkurenciát?

2017. július 27. - Kis Ervin Egon

Sokszor hallottam magyar vállalkozóktól, hogy a konkurencia miatt nem tudnak továbbfejlődni, azaz a másik-ban látják saját megtorpanásuk okát. Ezzel szemben én általában azt tapasztalom, hogy a legritkább esetben a konkurencia a korlát. Valójában a konkurencia inkább lehetőség.

A magyar vállalkozó (általánosságban a magyar, vagy inkább kelet-európai ember) konkurenciával, ellenféllel szembeni hozzáállását számomra legtökéletesebben Mérő László írta le:

Egy japán az ellenfelet eszköznek tekinti, aki segít abban, hogy ő maga jobbá váljon. Egy amerikai a versenytársat mércének tekinti, akinek segítségével beméri és megtalálja a maga helyét a világban. Mi viszont az ellenfelet feltétlenül, bármi áron legyőzendő ellenségnek tekintjük.
(Mérő László: Maga itt a tánctanár?)

Mérő hármas felosztását követve arra szeretnék most rávilágítani, hogy miért szeresd a konkurenciát és hogyan segít, hogy jobb légy abban, amit csinálsz.

Eszköz

Az emberiség több évszázad alatt tanulta meg, hogy a – bizonyos mértékig szabályozott, ám mindenképpen tisztességes – verseny végső soron jobb a piacnak, azaz a vásárlóknak és az eladóknak egyaránt. Miért? Mert a versengő felek rá vannak kényszerítve az örökös fejlesztésre és bővítésre.

A konkurencia tehát a legjobb eszköz arra, hogy észrevedd, mit csinálsz rosszul, vagy esetleg megtanuld, milyen új lehetőségek, megoldások bukkannak fel a piacodon.

Nem szégyen tanulni a konkurenciától, de egyszerűen csak lemásolni azt, amit csinál, csak ahhoz elég, hogy egyáltalán versenyben maradj. Ha előzni akarsz, valami pluszt kell nyújtanod, meg kell keresned, mi az, amiben jobb tudsz lenni a másiknál.

kep223.jpg

Mérce

Az üzleti stratégia egyik legfontosabb eleme, hogy elhelyezd magad a piacon – ezzel egyúttal azt is meghatározod, kikkel fogsz versenyezni. Az egész piacnak fontos információ, hogy egy adott területen kik a versenytársak, ahogy nem mindegy neked sem, kikkel emlegetnek egy lapon. Egy Michelin csillagos étterem séfjét nem elégíti ki, ha jobban főz, mint egy munkahelyi kifőzde szakácsa; és a vendég is (jó esetben) mást vár az egyik és a másik helyen.

Amikor tehát meghatározod a saját USP-idet, a konkurenciához méred magad, és hozzájuk képest kell valamiben jobbnak lenned. Egy munkahelyi kifőzde meg tudja különböztetni magát azzal, hogy sokkal jobban főz a szakács, mint a többi kifőzdében, de ettől még nem lesz versenyképes a Michelin csillagosok listáján - és nem is kell annak lennie.

Az olyan piacokon, ahol nincs vagy kevés a konkurencia, az ügyfél sem tud mihez viszonyítani, így elégedetté is nehezebb tenni. Igaz tehát, hogy a vevő nem szereti a túl sok választást, mert összezavarja, de azt sem szereti, ha nincs választása.

Ellenség

Aki a konkurenciát ellenségnek tekinti, a saját üzletét mérgezi meg vele! Az egészséges versenyből görcsös ellenségeskedés lesz, a tanulás és fejlődés helyett pedig sértődött dac.

Tipikus példa az autóértékesítő, aki zsigerből szidja a versenytársakat, akik szerinte köztudomásúlag szar autókat gyártanak. Épp csak azt nem tudja szegény, hogy saját maga alatt vágja a fát, ugyanis a vevők többnyire több márkát is megnéznek, ezért amikor az értékesítő leszarozza a másik kocsit, akkor az érdeklődő úgy érzi, tulajdonképpen őt hülyézte le, amiért bement a másik szalonba…

A konkurenciát tehát nem szidni kell, nem idegesíteni magunkat vele, nem megsemmisíteni, hanem figyelni, elismerni az előnyeit és tanulni tőle.

Fentiek természetesen tisztességes piacon és tisztességes versenyben érvényesek. A szabályok be nem tartásával, adócsalásból szerzett extraprofittal előnyt szerző konkurensek sajnos rontják a versenyt és nem tesznek jót senkinek. Ugyanakkor a jó hír az, hogy ezek az ügyeskedők a gyors haszon érdekében jelennek meg, az erőfeszítéseket nem szeretik és fejleszteni sem szoktak, így hosszú távon általában maguktól eltűnnek.

Szeretnél többet tudni?
További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:


A bejegyzés trackback címe:

https://smartcommerce.blog.hu/api/trackback/id/tr6212694133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.