SmartCommerce Consulting

Megosztó utakon

Az üzleti modellek és a technológia násztánca

2018. április 18. - Donath Fruzsina

Az Uber megvásárolta a JUMP elektromos kerékpármegosztó start upot. Ezzel a lépéssel 12 000, dokkolást nem igénylő e-bike-kal bővíti ki közösségi közlekedési portfólióját.

A céljuk, hogy egy applikáción keresztül, igény szerint a legolcsóbb vagy a legkényelmesebb módon lehessen eljutni a célállomásra, kelljen hozzá akár autó, bicikli, vagy épp metró. 2017-ben pedig már 24 ezer önvezető, elektromos autót is rendelt a Volvótól 2021-es leszállításra. 

A közbringarendszer elterjedésének okai az urbanizáció, a zsúfolt nagyvárosok lehetetlen közlekedése, valamint a környezet- és egészségtudatos életmód előretörése. Legfőbb célja, hogy alternatívát kínáljon például az egyéni vagy a tömegközlekedéssel szemben.

A rendszer lehetővé teszi a kerékpárok rövidtávú - jellemzően egy óránál kevesebb ideig tartó - bérlését, amit a felhasználók a gyűjtőállomásokon kölcsönözhetnek ki, majd adhatnak le.

A fenti praktikus és eszmei cél ismerete mellett érdemes végiggondolni, hogy az értéklánc szereplőinek milyen hozzáadott értéket jelent a szolgáltatás.

niceride1.jpg

Forrás

Klasszikus kerékpárok

A felhasználók jellemzően városi, rövidtávra szóló mobilitási igényüket tudják kielégíteni relatíve jó ár-érték aránnyal, például a Mol Bubi esetében bérletért vagy jegyért cserébe. A megosztáson alapuló rendszerek egyedi előnye, hogy csak annyit költ az ember, amennyit használja az adott eszközt.

Ugyanakkor azt a kényelmetlenséget nem mindenki szeretné vagy tudja bevállalni, hogy az irodába érkezést mindig egy zuhannyal kezdje. Az időjárási viszonyok is meghatározzák, hogy tudok-e, szeretnék-e biciklizni. Egyesek pedig konkrétan nem érzik magukat biztonságban a belvárosban biciklizéskor a többi jármű miatt.

Szolgáltatói oldalon egy ilyen kerékpárflotta szponzoráció – amennyiben mozgó hirdetési eszközöknek tekintjük - eredeti és eredményes márkaerősítő lehetőség, hiszen pozitív üzenettel jó ügyet szolgál. Ennél izgalmasabb, hogy a bérlethez regisztráció szükséges, tehát az adatgyűjtésre is lehetőség nyílik, amely a historikus vásárlói viselkedések értelmezését, esetleges fogyasztói minták előrejelzését is lehetővé teszi. Az adatok akár folyamatos és személyre szabott kommunikációt is támogathatnak.

„...a kerékpármegosztást kifejezetten tőkeintenzív, pénznyelő iparágnak tekintik...”

A számok tükrében: a BKK által működtetett Mol Bubi cca. 260 millió forintra rúgó éves működtetési költségének felét a MOL állja. Emellett egy darab kerékpár beszerzési költsége 230 000 forint, amivel szemben a cca. 70 millió forintos éves használati díjbevétel áll. 

A számok első ránézésre nem túl meggyőzők, az iparágba ennek ellenére folyamatosan áramlik a befektetői pénz. A profitabilitáshoz érdemes az utilizációt javítani, a darabszámot, az árat skálázni és/vagy proporcionális költéségeket optimalizálni.

Milyen üzleti potenciált láthatott az Uber a felvásárlásban?

Megfigyelhető, hogy a közösségi mobilitási eszközök (kerékpár, autó) a mögéjük épített szolgáltatások, és a kapcsolt üzleti modellek a technológiai, szabályozási fejlődés függvényében szakaszosan haladnak előre miközben átalakulnak.

A kerékpárpiacon pár éve megjelent a - JUMP által is kínált - elektromos pedállal segített (EPAC) termékverzió, ami új dimenziókat nyitott.

 

Epac vagy pedelec

A klasszikus kerékpárokhoz képest az EPAC már jóval többet tud:

  • Potenciálisan jóval szélesebb közönséget vonz, hiszen megjelenik a kényelmi faktor. Opció lehet a kevésbé sportos, de biciklizni szerető, és akár eddig kizárt célcsoportoknak, például az idősebbeknek, a hegyvidéken vagy szélsőségesebb klímában élők számára is.
  • Hosszabb utakra is alkalmas, reálisabb autókiváltó opció.
  • A dokknélküliség révén ott tehetjük le a biciklit, ahol szeretnénk.
  • Szélesebb felhasználási területen mozog: magánhasználat mellett, a rendelkezésre álló erő miatt bizonyos súlyú teherszállításra is alkalmas.

bikeshare_newsroom-2x.png

Forrás

A digitális ökoszisztémába kapcsolással megvalósulhat az az EPAC-okhoz fűződő vízió, miszerint teljesen simán illeszkedik a többi közlekedési eszközhöz (pl. útvonaltervezés) illetve a biztonságérzet jelentősen javulhat a valós idejű közúti impulzusok feldolgozásával.

Jóllehet az elektronikus egység miatt ezek az eszközök relatíve drágábbak, mint egy átlagos kerékpár – teljesítménytől, felszereltségtől függően az áruk ötszázezer forinttól akár többmillió forintot is elérheti - mégis radikális elterjedést várható Európa-szerte a már ismert előnyök miatt.

Szakértői becslések szerint az EU 28 tagországában évi 16%-os átlagos növekedéssel és átlagos nyolc éves cserélési aránnyal, 2023-2030 között már több mint 60 millió Epac-használó lesz. (forrás)

A méretgazdaságosság, a kevésbé fizetőképes piacok meghódítása iránti igény, vagy az alternatív árazási stratégiák várhatóan jótékony hatással lesznek a felhasználói árakra.

 

Közösségi autózás - sofőr nélkül

Az olajtársaság 2018-ban Limo néven, közösségi autómegosztó szolgáltatással jelent meg, ami a kerékpárokhoz hasonlóan, jellemzően városi, külön sofőr nélküli közlekedési alternatíva.

Felhasználói előny, hogy a szolgáltatás az autó megvételére és a taxizásra kínál alternatívát, felhasználási idő szerinti árazással. A flotta túlnyomórészt környezetbarát, elektromos autókból áll, digitális rendszerének köszönhetően a regisztrációt a telefonunkról is intézhetjük, illetve applikáción keresztül megtudhatjuk az autók töltöttségi állapotát és lokációját.  

A biciklikhez képest időjárásfüggetlen, valamint pin kódok bepötyögése helyett, akár egy „nyitás” gombra kattintással is kinyitható. A Limo- vagy akár a konkurens  GreenGo-bérlés esetén számolni kell azzal, hogy az autót csak a - ma még szűk - belvárosi zónában lehet lezárva letenni (onnan más eszközzel kell hazajutnunk), illetve nekünk kell időt áldozni a szabad autó keresésre és az autóhoz való odajutásra. Ez kétségtelenül jól hangzó, de  ma még kényelmetlen szolgáltatás.

 

Közösségi autózás - sofőrrel

A másik autómegosztó alternatíva, amit az UBER vagy itthon a Car4U (bújtatva) kínál, ennél is magasabban van az előnypiramison, hiszen az autót egy szimpla applikáció segítségével oda lehet rendelni aktuális tartózkodási helyünkre, nem kell nekünk a vezetéssel fáradni, és olcsóbb, mint a taxi.

Az Uber, a Mol / Greengo szolgáltatásai közötti alapvető különbség az üzleti modellben található.

 

self_driving.png

Forrás

Míg az utóbbi tulajdonában van a flotta és az utasoktól kapja a bevételét, akik egyben sofőrök is, addig az Uber közvetítő a sofőrök (autóbirtokosok) és az utazók között, a hozzáadott értéke a rendszerhez való hozzáférés, ezért jutalékot kap a vezetőktől.

Mire megy ki a játék? A hosszú távú előny megteremtésére. Ennek módjai a minél nagyobb piacrész megszerzése, minél mélyebb és egyedibb tapasztalaton alapuló tudás, IoT kapcsolódás  és a profitabilitás elérése.

Az járműmegosztó rendszerek teljes értékláncot (utast, sofőrt, közvetítőt) átfogó kiteljesedése a pár éve is még sci-fi-be illő, elektromos, önvezető autók képében várható.  A kényelmi érték, a balesetmentességi fok, a környezetbarát működés magas fokát az autonóm közlekedő autókból álló flották biztosítják.

Az Uber az önvezető autók rendelésével egyrészt „lapoz” egyet a jelenlegi közvetítői modelljéhez képest, hiszen ezek az autók már az Uber saját tulajdonává válnak, erre a sofőrök rendszerből kivétele miatt van lehetősége. A JUMP felvásárlása pedig azt jelzi, hogy digitálisan kapcsolódó (megosztáson alapuló) rendszerek ökoszisztémájában gondolkodnak.

Az autóipar számos fő- és kapcsolt szereplője beizzította a rakétákat (lásd Volvo, Volkswagen, Fiat, Samsung, Intel stb. ) és igyekszik - ki csendben, ki hangosabban - részt venni és teret foglalni az új közlekedési világrendben.

A cikk a Forbes és a Business Insider cikkekből indult ki.


A bejegyzés trackback címe:

https://smartcommerce.blog.hu/api/trackback/id/tr3313847284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.