Smart Commerce Consulting

Ahol a stratégia véget ér és elkezdődik...

2018. június 08. - Falusi Ákos

Első olvasatra kissé zavarosnak tűnhet a cím, valójában egészen egyszerű dologra gondolunk: a stratégiai tervezés vége egyúttal a stratégia implementálásának kezdete is. Tehát a cikkben a tervezésről, a stratégia implementálásáról, az operáción keresztüli megvalósításáról, és ezek nehézségeiről értekezünk.

 

Stratégiai tanácsadók lévén projektjeink többsége az adott partner stratégiai tervének összeállításáról szól. Mindenki hallott már különböző stratégiákról - ha másról nem, kormányzatiról -, ettől függetlenül, sokak számára egy megfoghatatlan fogalom marad.

Már többször is érintettük blogunkban a stratégia és a stratégiai tervezés témakörét, de mivel nem árt az ismétlés, következzen egyik kedvenc, igen szemléletes ábránk:

A piramis teteje az üzleti tervezés legmagasabb szintje, az ún. stratégiai üzleti tervezés - ezzel foglalkozunk mi. Az alappillér mindig a cég víziója, ez a legfontosabb stratégiai elem, de a tervezés része lehet akár a havi szintű cash-flow tervezet is, ami egy már-már operatív szinten használható eszköz – viszont szigorúan véve nem része a stratégiának.

A stratégiai tervezés egyes folyamatai a partnerrel egyeztetve folynak, hiszen nála van az elengedhetetlen iparági tudás. Az egyes tanácsadói hipotézisek validálása is a partnerrel közösen történik. A kérdéses pontok, az ötletek, felvetések alapos átbeszélése, szükség esetén a partnerrel folytatott vita mind elengedhetetlen elemei egy sikeres stratégiai tervezési projektnek.

Mitől lesz sikeres a stratégiai tervezés?

Nehezíti a válaszadást a tény, hogy a siker, a sikeresség eléggé szubjektív fogalmak, egyéni felfogást tekintve mindenképpen, ugyanis mindenki mást tart sikernek. Ez a szubjektivítás – ha kisebb mértékben is – a cégek esetében is jelen van. És akkor itt most próbáljunk meg kicsit elvonatkoztatni a megszokott eredményességi mutatóktól, mint például EBITDA, profit, egy főre jutó átlagos éves nettó árbevétel stb.

Nézzünk egy valós példát: mondjuk a miénket!

Mit élünk meg mi, stratégiai üzleti tervezést végző tanácsadók, sikerként?

Legegyszerűbben megfogalmazva a mi sikerünk a partnereink sikere.

Akkor vagyunk sikeresek, ha a tervünkkel segítjük, támogatjuk partnereinket - jellemzően - középtávú céljaik elérésében.

Az, hogy egy jó stratégiai terv végül megvalósul-e vagy sem, s ha igen, az megfelelő formában történik-e, már a stratégia implementálásától függ, amelyet a cégeknél jellemzően az operatív vezetés végez (kisebb, lapos szervezetű cégeknél ezt az ügyvezető-tulajdonos-vizionárius látja el egy személyben).

A jó implementálást megelőzi az operatív tervezés, ami jellemzően 1 üzleti évre szól (a piramis középső szintje). Az operatív üzleti terv mélyrehatóbban foglalkozik az üzleti év során várható jelentős (egyedi) eseményekkel, azok hatásaival, csakúgy, mint a szezonalitással, a szezonokra való felkészüléssel.

Amennyiben az operáció a jó operatív terv alapján végzett napi reaktív tevékenységet jelenti, akkor a stratégiai tervezést megfelelően implementálta a cég és a mindennapi operációba „beépült” a stratégia.

A külső stratégiai tervező dilemmája

Az utóbbi bekezdésekből kitűnik egy ellentmondás: azt írtuk, a mi sikerünk mércéje a partnerünk sikere, amire végső soron nincs közvetlen ráhatásunk. Legalábbis nem úgy, ahogy először gondolnánk (azaz nem veszünk részt közvetlenül az operációban - ez egyébként kulcsfontosságú a munkánk szempontjából).

Vannak egyéb eszközeink, amelyekkel közvetett vagy akár közvetlen módon hozzájárulunk a sikeres implementáláshoz:

  • Első és legfontosabb a már említett közös munka. A stratégia tervnek egy olyan üzleti tervnek kell lennie, amit mindkét fél elfogad, megvalósíthatónak tart. E konszenzus hiányában már az implementálás megkezdése előtt kétséges a megvalósíthatóság.

  •  A tervezési projekt során folyamatosan készítjük fel a partnerünket az implementálás várható kihívásaira (például a stratégia végrehajtásához szükséges szervezeti ábra kialakításával, egyes várható operatív feladatok megoldására történő javaslattétellel).

  • Ugyancsak a sikeres implementálást, a stratégiai terv végrehajtását szolgálja a projektek zárását követően nyújtott menedzsment támogatás szolgáltatásunk. Ilyenkor van a legközvetlenebb rálátásunk és ráhatásunk arra, hogy a tervet az operáció megvalósítja-e.

 

Attól függetlenül, hogy egy vállalkozás belső vagy külső erőforrást használ a stratégiája elkészítésére, és, hogy a terv végrehajtása során igénybe vesz-e külső segítséget, a következőt biztosan állíthatjuk:

A stratégia implementálása egy olyan kulcsfeladat, amire érdemes előre készülni, javasolt a tervezés végéig megszerezni a sikeres megvalósításhoz szükséges know how-t.


A bejegyzés trackback címe:

https://smartcommerce.blog.hu/api/trackback/id/tr6714032174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.